Kenen ääntä kuuntelet?

Kenen ääntä kuuntelet?

Viime viikolla kirjoitin blogissani siitä, miten jokainen valintamme vie meitä kauemmas tai lähemmäs haluamaamme elämää. (Pääset lukemaan edellisen kirjoituksen klikkaamalla tästä: Valitsetko mennä kohti vain poispäin?) Tällä kertaa kerron, miten yksi tekemäni valinta ja siihen sitoutuminen muuttivat minun elämäni kertaheitolla. Vaikka opin tämän asian jo kolme vuotta sitten, ja olin kuullut sen varmasti sitä ennenkin monia kertoja, oivalsin ja sisäistin opin vasta vajaa vuosi sitten.

Kun kesällä vuonna 2015 osallistuin elämäni ensimmäiselle NLP–peruskurssille, en tiennyt miten merkittävästi yksi viikko voisi muuttaa mieltäni. Tuon kesän jälkeen olen käynyt yli kymmenellä NLP Akatemian kurssilla ja oivallan edelleen joka kerta jotain uutta. Ensimmäinen kurssi oli kuitenkin erityinen, koska silloin aloin ensimmäisen kerran havainnoida omia ajatuksiani sekä niiden rakenteita. Opin, että ajattelen suurimman osan ajasta äänien, sisäisen puheen ja pohdinnan kautta. Minulle olikin erityisen oivalluttava päivä, kun Suomen ehdottomasti huikein NLP Master Trainer Ilkka Rajala kertoi meille ajatusten submodaliteeteista, siitä minkä kokoisina, kuinka vahvoina ja miten selkeinä aistimme ajatuksemme.

Ajatuksieni rakenteita tutkiessani, huomasin, että moitin itseäni paljon ajatuksissani. Mikä pahinta, äänet, joilla moitin itseäni, olivat vahvempia kuin äänet, jolla osoitan itselleni rakkautta, ymmärrystä, myötätuntoa tai kiitollisuutta. Ajattelin itsestäni ikävämpiä ajatuksia kuin kenestäkään muusta ihmisestä lähes koko ajan. Vertasin itseäni jatkuvasti muihin ja pidin kaikkia itseäni parempina, mitä vain olinkaan tekemässä. Nämä ajatukset estivät minua kokeilemasta monia asioita, koska pelkäsin olevani huonompi kuin joku muu. Voit kuvitella, miten vaikeaa minulle oli tehdä uusia asioita tuollaisen ajatusmaailman kanssa. Jäin itse asiassa mieluummin kotiin ja tein tuttuja juttuja, jottei minun tarvinnut kokea huonommuutta. Minulta jäi paljon sellaisia asioita tekemättä, mitä olisin halunnut tehdä ja näin jälkeenpäin se harmittanut.

Oletko sinä jättänyt kokeilematta jotain uusia asioita, koska et halunnut olla huonompi kuin joku muu? Millaisia ajatuksesi olivat silloin? Millaisia ajatuksesi sinusta itsestäsi ovat yleisesti ottaen? Millaisten ajatusten äänet sinulla ovat voimakkaampia ja selkeämpiä, niiden äänien joilla kehut itseäsi vai niiden joilla tuomitset itseäsi? Voit myös miettiä, kenen ääni sinua moittii? Minun mielessäni pyöri aiemmin ajatus, joka oli oikeastaan muisto. Se oli muisto jostain, mitä siskoni oli sanonut minulle, kun olimme teinejä. Tämä muisto oli jumittunut mieleeni ja tuli esiin uudelleen ja uudelleen aina tietyissä tilanteissa.

Onneksi tällaisista muistoista sekä muista ikävistä lauseista mielessämme on mahdollista päästä eroon. Yksi tapa, jonka opin NLP-kurssilla, on muuttaa tapaani mieltää ajatuksiani. Esimerkiksi ajatusta, jossa siskoni äänellä moitin itseäni, kun epäonnistuin, muuttui täysin merkityksettömäksi, kun mielessäni muutin äänen niin kimeäksi, että lausetta oli enää vaikeaa ottaa tosissaan. Saatoin myös muuttaa äänen niin hiljaiseksi, että sitä oli enää vaikea kuulla. Kun emme huomaa ajatusta päässämme tai siitä on tullut merkityksetön, se ei enää häiritse meitä.

Voit harjoitella tapaasi mieltää ajatuksiasi toistamalla itsellesi häiritsevää lausetta ääneen muuttaen tapaa, jolla sen sanot. Kun esimerkiksi toistat mikkihiiriäänellä ”Et kuitenkaan onnistu”, voit huomata, miten lausetta ajatellessasi, sinun on todella haastavaa enää ottaa sitä tosissaan, vaikka se pyörisi kuinka mielessäsi. Kun toistat ajatusta ääneen hassulla tavalla useita kertoja, siitä tulee tapa sen ajatuksen mieltämiseen. Teot kuitenkin vaativat toistoa tullakseen tavoiksi. Voit lukea aiemman kirjoitukseni tapojen luomisesta tästä: Rakasta itseäsi arjen valinnoilla.

Kenen-aanta-kuuntelet-laura-kankaanpaa

Toinen keino päästä eroon ikävistä ja tuomitsevista ajatuksista, on lisätä tietoisesti miellyttävien ja rakastavien ajatusten määrää. Tämä voi tuntua huuhaalta tai feikkaamiselta alkuun, mutta takaan, että siitä tulee helpompaa ja se alkaa itse asiassa tuntumaan hyvältä, kun se muodostuu tavaksi. Myös tämä vaatii harjoittelua ja sinun on sitouduttava hyvien ajatusten ajatteluun, jotta niistä tulee ensisijainen tapasi ajatella itsestäsi. Jossain vaiheessa tulet myös huomaamaan, että olet näiden upeiden ajatustesi arvoinen, sillä nuo kaikki kauniit ajatuksesi ovat totta.

Yksi Passion Test valmennettavani sanoi aivan ihanasti kirjoittaessaan ylös ihanteellisen elämänsä tunnusmerkkejä:

Puhun itselleni kuin paras rakastajani

Tämä on mielestäni jotain, mitä jokaisen meistä olisi hyvä oppia - olemaan itse oman elämän ja itsemme paras rakastaja. Tekemään parhaan rakastan tekoja itsellemme sekä puhumaa itsellemme, kuten paras rakastaja.

Kun mieleesi tulee seuraavan kerran moittivia tai ikäviä ajatuksia itsestäsi, voit miettiä, puhuuko paras rakastajasi sinulle näin tai puhuisitko sinä jollekin sinulle rakkaalle ihmiselle näin? Moni asiakkaistani on huomannut puhuvansa itselleen sellaisella tavalla, jolla ei koskaan puhuisi toiselle ihmiselle. Eikö ole järkyttävää, miten huonosti kohtelemme elämämme tärkeintä henkilöä, itseämme? Minusta tällainen peli ei vetele. Jos olet samaa mieltä, voit hyvin hiljentää ne epämiellyttävät ajatukset tietoisesti mielestäsi tai muuttaa ne niin naurettaviksi, ettet enää pysty uskomaan niiden olevan totta. Sinun kannattaa myös opettaa mielellesi uusi tapa ajatella ja lisätä elämääsi miellyttäviä, upeita ja arvostavia ajatuksia itsestäsi.

Miksi sinun kannattaa tehdä näin? Siksi, että sinä olet kauniin sisäisen puheen arvoinen ja vain sinä voit itse muuttaa omia ajatuksiasi. Kun ajattelet itsestäsi hyviä, rakastavia ja kauniita ajatuksia vilpittömästi, tulet tuntemaan olosi paranevan ja ajatuksien itsestäsi tukevan sinua kaikessa, mitä haluat luoda elämääsi. Kokeile vaikka kuvitella jotain tilannetta, jossa olit aiemmin sanonut itsellesi ikävästi. Nyt sen sijaan, että sanoisit entiseen tapaan, niitä moittivia asioita, älä sano mitään. Huomaatko, että tilanne tuntuu jo nyt paljon paremmalta. Mieti seuraavaksi samaa tilannetta ja sanotkin moittivien sanojen sijasta itsellesi jotain kaunista. Huomaatko, miten paljon paremmalta tilanne tuntuu?

Kaunista sisäistä puhetta on hyvä harjoitella ja siksi haluan haastaa sinut seuraavaan: Kirjoita ylös tai ajattele mielessäsi itsestäsi vähintään 5 hyvää, rakastavaa, arvostavaa, kunnioittavaa tai kaunista ajatusta. Annan sinulle muutaman esimerkin alla, jotta alku on sinulle helpompi. Muista kuitenkin, mitkä asiat ovat sinun kohdallasi totta.

  • Olen fyysisesti hyvässä kunnossa
  • Osaan luoda kauniita käsitöitä
  • Minulla on valloittava ääni
  • Teen valintoja oman terveyteni puolesta
  • Osaan rentoutua
  • Olen luotettava
  • Olen hyvä roolimalli lapsilleni
  • Teen työni hyvin
  • Olen hyvä sisko
  • Olen ylpeä itsestäni
  • Pidän itsestäni hyvää huolta
  • Osaan asettaa omat rajani
  • Rakastan itseäni
  • Olen hyvä juuri tällaisena
  • Minulla on kaikki hyvin

Tee tämä harjoitus joka päivä seuraavan kolmen viikon ajan. Tulet huomaamaan, miten miellyttäviä ajatuksia lisäämällä alat tuntea olosi paremmaksi ja huomaat pystyväsi asioihin, joita et ehkä uskaltanut aiemmin kokeilla. Koska sinä olet jokaisen ajatuksesi luoja, vain sinä voit vaikuttaa siihen, millaisia ajatuksia itsellesi luot. Jos koet tämän sinulle mahdottomaksi, pyydä rohkeasti apua sitä tarjoavilta tahoilta tai ystäviltäsi. Sinä ansaitset ajatella itsestäsi hyviä ajatuksia.

Ensi viikolla kirjoitan lisää sisäisestä äänestä ja kerron tavan, jolla voit hiljentää sisäisen kriitikkosi sekä olla itsellesi entistäkin armollisempi.

<3 Laura