Sisäinen kriitikkosi

Sisäinen kriitikkosi

Lupasin ennen juhannusta jakaa kanssasi tavan, jolla voit hiljentää sisäisen kriitikkosi ja päästä eroon ikävistä ajatuksista itseesi liittyen. Opin tämän helpon työkalun Mastery of Self Love kurssilla toukokuussa. Koska koen tämän työkalun auttaneen minua merkittävästi, haluan jakaa sen kanssasi ja antaa sinulle mahdollisuuden kokeilla sitä juuri nyt. Tämä työkalu ei vie aikaasi ja voit tehdä siihen kuuluvaa harjoitusta ihan missä ja milloin vain, vaikka paikalla olisi muita ihmisiä.

Sisäinen kriitikko on sisälläsi oleva ääni, joka kuiskuttelee tai huutaa ajatuksissasi sinusta ikäviä asioita. Sen sanat vähättelevät sinua, sinun osaamisiasi sekä sitä mitä sinulla on ja mitä sinä ansaitset. Sisäinen kriitikko latistaa sinua aina epäröidessäsi ja pyrkii hakemaan hyväksyntää sekä rakkautta ulkopuoleltasi. Se on se ääni, joka sanoo sinulle ”Olet liian lihava”, ”Et ansaitse parisuhdetta”, ”Älä unelmoi”, ”Epäonnistut kuitenkin”, ”Ei tuo ole sinua vasten”, ”Olet huonompi kuin muut” tai ”Sinun on vain kestettävä, koska et kuitenkaan löydä parempaa”.

Sisäinen kriitikko on ikään kuin ikävien ajatusten generaattori, joka pyörittää mielessäsi samoja valheita sinusta ja keksii aina lisää uusia latistavia sananparsia, kun olet pääsemässä edellisistä eroon. Olet ehkä joskus huomannut jossain tilanteessa ajatelleesi, että et osaa jotain, mitä olet tekemässä. Tiedät kuitenkin, että koska olet jo tekemässä sitä asiaa, sinulla on oltava jotain tietoa sen asia tekemisestä, edes jokin hitunen. Tällöin ajatus ”En osaa” ei voi olla totta ja se saattaa siirtyä syrjään, koska et voi pitää sitä todisteiden perusteella totuutena. Sisäinen kriitikkosi huomaa kuitenkin nopeasti tilanteen ja generoi uuden ajatuksen pikaisesti vanhan kaatuneen tilalle: ”No osaan minä vähän, olenhan minä nyt tekemässä tätä, mutta minä olen tosi huono tässä. Parempi lopettaa, ettei tule pahempi mieli.”

Huomaatko, että myös tällä ajatuksella on taustallaan hyvä aikomus: ”… ettei tule paha mieli”. Sisäinen kriitikkosi haluaa suojella sinua ikäviltä tunteilta. Huomaa kuitenkin, että sisäinen kriitikkosi ei koskaan usko sinusta mitään hyvää ja sen luomat ajatukset itsestäsi estävät sinua kokeilemasta uusia asioita. Myös sellaisia asioita, joita todella sydämessäsi haluaisit kokeilla.

Minun sisäinen kriitikkoni esti minua kirjoittamasta blogia ja lukemasta kirjoja aiemmin. Kuulin ajatuksissani jatkuvasti vähättelevän äänen, joka kertoi, että en osaa lukea enkä kirjoittaa. Yhtenä päivänä jotenkin kuitenkin istuin alas ja sain tekstiä kirjoitetuksi. En kuitenkaan julkaissut kirjoitustani, koska ääni sisälläni tuli kertomaan, ettei kannata jatkaa. ”Kukaan ei kuitenkaan lue, mitä kirjoitat. Jos joku kuitenkin eksyy lukemaan blogiasi, sinulle nauretaan ja ihmiset kertovat toisilleen kuinka huono kirjoittaja sinä olet.” Näiden ajatusten ansiosta minulla meni yli viisi vuotta, ennen kuin uskalsin alkaa kirjoittaa julkisesti. Ensimmäisen kirjoituksen jakaminen Facebookissa omalla aikajanallani vaati myös tiukkaa keskustelua sisäisen kriitikkoni kanssa ja lopussa jakamani harjoituksen tekemistä. 

Olet varmasti huomannut, että sisäinen kriitikko on väsymätön papattaja, joka jatkaa ikävien ajatusten kuiskuttelua ja huutamista niin pitkään kuin annat sen jatkaa. Se ei väsy koskaan, mutta siitä voi päästä harjoittelemalla eroon. Miten sitä voi sitten harjoitella? Voimme opettaa mielellemme uusia tapoja ajatella ja lausua itsellemme kauniita rohkaisevia sanoja. Niistä ei ole kuitenkaan niin paljoa hyötyä, jos emme ensin pysäytä sisäistä kriitikkoa. Sisäisen kriitikon pysäyttämistä varten on olemassa erilaisia työkaluja, joista yksi helpoimpia on Mastery of Self Love -kurssilla oppimani Stop-sana.

Stop sana on ikään kuin käsijarru mielesi ohjaamossa, jota vetämällä saat mielesi pysähtymään ja voit päättää vielä viime tingassa, käännytkö toiseen suuntaan. Stop-sanaa käyttämällä voit myös välttää ikävien ajatusten kuoppaan putoamisen, kun sana on tarpeeksi vahva ja selkeä.

Jos sinun on mahdollista, ota eteesi kirjoitusvälineet. Kun teet tämän kerran paperilla, juuri nyt, saat koko työkalun heti käyttöösi, eikä sinun tarvitse etsiä sen sisäistämiseen erikseen aikaa. Kun olet valmis, tee seuraavasti:

stop-sana

Keksi itsellesi sana, jonka voit sanoa mielessäsi aina, kun sisäisen kriitikon sanat alkavat hiipiä mieleesi. Tämä on sinun stop-sana ja se voi olla mitä vain. On hyvä, että se on lyhyt ja sellainen sana, joka saa sinun ajatuksesi pysähtymään. Stop-sana voi olla esimerkiksi ihan vain "stop", "seis", "hiljaa" tai jotain luovempaa, joka saa välittömästi ajatuksesi muualle. Hauskat ja älyttömät sanat toimivat tässä hyvin, sillä ilo ja hauskuus saavat sinut unohtamaan sisäisen kriitikkosi sanat. Erään ystäväni stop-sana on "Banaanit", eikä hän voi olla nauramatta, kun hän sanoo sen itselleen. Millainen sana saa sinut pysähtymään ja kääntämään ajatuksesi aivan toiseen suuntaan?

Yksi minulle parhaimpia stop-sanoja on ”Täällä!”. Huudahdan tuon kutsuhuudon itselleni aina, kun ajatukseni meinaavat lähteä laukalle ja kuulen sisäisen kriitikkoni heränneen. Kannattaa kuitenkin huomioida, millä tavalla sanot stop-sanasi. Minä huudan omani lempeästi, aivan samalla tavalla kuin kutsun siskojeni koiria luokseni heidän kanssa leikkiessäni. Mikä äänensävy sopii kaikista parhaiten sinun stop-sanallesi? Ehkä lausut sen itsellesi sarkastisesti, niin ettet voi uskoa sisäisen kriitikkosi sanoja tai ehkä laulat stop-sanan itsellesi niin kauniilla äänellä, että jäät ihastelemaan sitä ja unohdat kaikki ikävät ajatukset. Sinulla on rajaton äänikirjasto mielessäsi ja jos tarvitset uusia ääni-ideoita, voit napata esimerkiksi kummityttösi suosikki animaatiohahmon äänen stop-sanallesi.

Kun olet valmis ja tiedät, mikä stop-sanasi on, kirjoita se itsellesi ylös, jolloin opetat sen itsellesi myös fyysisesti. Tämän jälkeen toista stop-sanaasi ääneen tai mielessäsi useita kertoja, jotta siitä tulee sinulle tapa. Voit harjoitella tämän työkalun käyttöä itseksesi istuessasi bussissa tai vaikka odottaessasi vuoroasi kaupan kassalla. Ala sitten huomioida ajatuksiasi joka hetkessä ja käytä stop-sanaasi aina, kun huomaat sisäisen kriitikkosi kuiskuttelevan korvaasi vanhoja valheita.

Stop-sana pysäyttää sisäisen ikävien sanojen generaattorin ja sinulle jää hetki aikaa miettiä. Tässä hetkessä sinä voit päättää, haluatko todella mennä tuohon suuntaan ikävien ajatustesi kanssa vai valitsetko sanoa itsellesi esimerkiksi jotain kaunista sen sijaan? Voit myös päättää, että nyt kun mielesi on pysähtynyt, teet jotain hyödyllisempää ja itsellesi mukavampaa. Käytä se hetki sinulle hyvällä tavalla.

Mastery of Self Love Certification -kurssilla käytimme lähes kokonaisen päivän sisäisen kriitikon hiljentämiseen. Tämä päivä oli minulle muutoksen tekevä ja siksi suosittelen tuota ihanaa neljän päivän kurssia lämpimästi ihan kaikille. Tulet huomaamaan, miten puhut itselleni ja mitä voit tehdä muuttaakseni huonot ajattelutapasi. Jos koet, että sinulla on paljon ikäviä ajatuksia itsestäsi, ota minuun yhteyttä, tutustu sivuihini ja kysy minulta lisää. Kerron todella mielelläni lisää tuosta ainutlaatuisesta kurssista, jonka jälkeen olen kohdellut itseäni paremmin kuin kukaan muu tässä maailmassa.

Stop-sana on osa pidempää harjoitusta, jonka avulla pystyt tunnistamaan, pysäyttämään ja uudelleenohjelmoimaan sisäisen kriitikkosi vaivattomasti alta aikayksikön. Koko harjoituksen voit oppia osallistumalla Mastery of Self Love -kursseilleni. Näistä kursseista tulee lisää tietoa Valmennukset-osioon, kun olen palannut loppuvuodesta Janet Bray Attwoodin Mastery of Self Love Master trainer -kurssilta.

<3 Laura