Tämä on ihan hanurista

Aloitin tämän blogipostauksen kirjoittamisen muutama päivää sitten syödessäni kahvilautasen kokoista suklaakeksiä Starbucksissa ja osasin jo silloin aavistaa, millainen oloni tulee olemaan tällä viikolla. Tiedän, ettei yksi suklaakeksi saa minua kuolemaan, sairastumaan tai edes lihomaan. Tuo hetki oli kuitenkin vuorenhuippu ja todella iso oivallushetki. Miten huonosti olenkaan kohdellut itseäni viimeiset pari viikkoa? Olen jättänyt laiskuuttani kolmen viikon juoksulenkit väliin, syönyt useana iltana pikaruokaa ja juhlinut viikonloppuna aamuyhdeksään, vaikka jokaista näistä asioista tehdessäni tai tekemättä jättäessäni tiedostin, ettei kannattaisi. Noihin ajatuksiin jokin pieni ääni mielessäni vastasi joka kerta: ”Tämä on ihan hanurista”. Kyllähän minä voin välillä ottaa rennosti, bailata, katsoa Netflixiä vapaa-ajallani ja pitää vapaata ruoanlaitosta. Ikävä kyllä tämän ajattelun johdosta minulle muodostui hieman jopa nolo kierre, joka päättyi siihen, että heräsin toissa yönä kamalaan kurkkukipuun. Muutaman tunnin käyttäminen sängyssä Netflixiä katsellen ja herkkuja naamaan ahtaen ei ollutkaan vain parin väsyneen illan agenda, vaan parina viikkona kaiken työstä, opiskelusta ja tanssista vapaaksi jääneen ajan ohjelma, sekä flunssan alku. 

Itsensä rakastaminen on välillä ihan hanurista

Itsensä rakastaminen on välillä ihan hanurista, kun laiskottaa eikä millään jaksaisi pitää kiinni hyvistä rutiineista. Ensimmäiselle lenkille lähteminen uuden vuoden jälkeen ei tunnu kivalta ajatukselta, kun ulkona on kylmä ja juhlimisen jälkeinen olo kummittelee edelleen takaraivossa. Terveellisen illallisen rakentamien myöhäisten treenien jälkeen voi tuntua myös niin ylitsepääsemättömän vaikealta, että naapurissa sijaitsevaa Taco Belliä on todella vaikea vastustaa. Eikö väsyneenä sitten voisi vain levätä ja tehdä helppoja vähän huonompia ratkaisuja? Totta kai voi! Niinhän minäkin olen juuri tehnyt. Mitä muuta tein? Jäin tuohon väsymyksen kehään jumiin. Huonoilla elämäntavoilla en saanut itselleni mistään lisää energiaa, jotta olisin seuraavalla kerralla jaksanut valita paremmin. Myönnän myös, että tein tämän kaiken täysin tietoisesti. Kun jätin lenkkarit nurkkaan ja kerroin itselleni, että on parempi katsoa Netflixiä, tiesin tasan tarkkaan, että jumahdan sängynpohjalle koko päiväksi. Tiedän, että saan ulkoilusta todella paljon energiaa, hyvin syöminen tukee yöuniani ja jaksamistani, ja mikään ei ole minulle ikävämpi olotila kuin krapula. Silti joka kerta valitsin huonomman olon puolesta. Miksi ihmeessä? Koska se oli sillä hetkellä helppoa. 

Itsensä rakastaminen ei ole pelkkää elämästä nauttimista

Elämässä on hyvä muistaa eräs todella tärkeä asia: Itsensä rakastaminen ei ole pelkkää elämästä nauttimista, kauniiden affirmaatioiden lausumista itselle ja helpoimman vaihtoehdon valitsemista. Itsensä rakastaminen on sitä, että tiedät, mikä saa sinut voimaan parhaiten, ja elät noudattaen niitä elämäntapoja. Itsensä rakastamista voi verrata hyvin yritysten organisaatiostrategiaan: se on pitkäaikainen suunta sille, mitä haluat olla ja valintamalli arjen päätösten virrassa. Se on sinun hyvinvointiasi tukevien asioiden tiedostamista ja niiden puolesta valitsemista jokapäiväisessä elämässä. Aivan kuten yrityksissä, jos haluat luoda menestyvän organisaation, sinun täytyy toimia sitä tukevien toimintamallien mukaan. Tämän ajatusmallin tulisi olla jokaisen meidän hyvinvoinnin pohja. Tee joka päivä niitä asioita, jotka vievät sinua eteenpäin elämässäsi ja mahdollistavat sinulle mahdollisimman hyvän ja menestyksekkään elämän. Oletko koskaan miettinyt, miten sinä johdat omaa ”organisaatiotasi” ja vietkö sinä elämääsi sekä hyvinvointiasi eteenpäin, vain sabotoitko menestystäsi?

Kuten myös kaikilla yrityksilläkin, myös ihmisillä on tietyt rajat ja resurssit. Aina ei ole mahdollista painaa eteenpäin täysillä, jos energia on vähällä tai jokin muu este on tiellä. Tällaisissa tilanteissä kannattaa miettiä, miten pääset taas mahdollisimman nopeasti takaisin kyytiin matkalle kohti menestystä. Onko tarpeellista lisätä joitain resursseja, kuten unta tai rakentaa uusia toimintamalleja, jotka tukevat sinua nyt ja tulevaisuudessa paremmin? Vaikka resurssit olisivat vähällä, älä kuitenkaan vajoa sabotoimaan itseäsi. Sabotoinnilla tarkoitan tässä kohtaa palaamista huonompiin elämäntapoihin ja sellaisten valintojen tekemistä, jotka vievät sinua kauemmas haluamastasi elämästä.

Itsekuri on parasta itsensä rakastamista

Itsekuri kuulostaa sanan joskus rankalta, mutta se on joskus parasta itsensä rakastamista, etenkin silloin kun se saa sinut pysymään terveenä ja nauttimaan elämästäsi. Jos sinulla on aamurutiineja, jotka saavat päiväsi strarttaamaan täysillä, pidä niistä kiinni väsyneenäkin. Jos sinulla on säännöllinen harrastus, mene treeneihin, vaikka työpäivä olisi ollut kuinka ikävä. Jos tiedät, että tietyt ruoka-aineet saavat sinut voimaan huonosti, vältä niitä. Terveellä itsekurilla, et ainoastaan luo itsellesi parempaa hyvinvointia, vaan myös motivoit itseäsi. Kun saat aikaiseksi asioita huononakin päivänä, sinulla on mahdollisuus olla ylpeä itsestäsi, koska sinä sait sen aikaiseksi. Muista kuitenkin raja myös itsekurissa. Sairaana kuuluu pysyä sängyssä ja väsyneenä antaa keholle sekä mielelle mahdollisuus palautua. Mitkä ovat sinun elämässäsi niitä tapoja, jotka saavat sinut voimaan paremmin? Pidätkö niistä kiinni oman hyvinvointisi vuoksi? Hyvinvointi on kuin palkka työstäsi ja hyvät elämäntavan työsi. Kun teet työsi erityisen hyvin ja pidät kiinni työtehtävistäsi terveellä itsekurilla, pääset ylennyksen tavoin lähemmäs unelmiesi elämää.

Kun seuraavan kerran ajattelet kuinka hanurista omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on, muista miltä hyvinvointiasi tukevin asioiden tekeminen saa sinut tuntemaan. Kuinka hyvä sinun on olla terveenä, rentona, virkeänä ja täynnä energiaa? Ja jos tämä ei saa sinua motivoitumaan huolehtiaksesi itsestäsi, muista miltä itsensä laiminlyöminen saa sinut tuntemaan.

Rakasta itseäsi tänään, jotta voit rakastaa itseäsi myös huomenna.

<3 Laura

Laura Kankaanpää